Stichting Skarsterlan - Roemenië

Nostalgie en toekomst!

Onze stichting al meer dan 25 jaar.in 1990 zijn we al gestart met hulpverlening in Roemenië. Vlak na de val van het communistische bewind werd onze stichting opgericht.

De hulp die gegeven werd kwam terecht in Medias een stad gelegen in het midden van Roemenië en een aantal dorpen daarom heen zoals; Copsa Mica, Mica Sasa en Biertan.

Per jaar gingen er vele vrachtauto’s naar Medias gevuld met talrijke hulpgoederen, waaronder ongeveer 2.500 kerstpakketten, medische artikelen, kleding, tafels en stoelen en centrale verwarminginstallaties voor de scholen in Medias.

Een aantal jaren geleden is in Medias een klein verpleeghuis geopend. Dit verpleeghuis kreeg van ons een groot aantal ziekenhuisbedden.

Tot 2001 werden er veel transporten georganiseerd. De kosten daarvan werden steeds hoger en we vroegen ons af of dit nog wel de juiste methode van hulpverlenen is. Daarom werd besloten voortaan alleen geld in te zamelen en daarvan (kerst)pakketten in Medias te laten maken. Voor de economie aldaar veel beter en de mensen kregen hun eigen herkenbare voedingsmiddelen. We maakten een einde aan de kledingtransporten en gingen de ingezamelde kleding in onze 2e hands winkel aan de Krim te Joure verkopen. De opbrengst gaat direct naar onze projecten in Medias en omgeving.

Alleen het brengen van goederen vonden wij niet voldoende. We wilden samen met de Roemenen ook iets opbouwen om de samenleving aldaar te verbeteren. Voorwaarde was wel dat de zij het op den duur zelf moesten doen en dat de projecten ook financieel zelfstandig zouden worden. Op dat niveau zijn we nu aangekomen. In de toekomst willen we onze stichtingen en de projecten in Medias nog gedurende 5 jaar aanvullend enige financiële ondersteuning bieden, uitgaande van het feit dat zij ook zelf inkomsten kunnen genereren. Wij denken dat dat kan.

Onze zusterstichting Civitas Mediensis in Medias

Onze zusterstichting in Medias bestaat inmiddels ook al meer dan 20 jaar. In de eerste jaren verdeelde zij de goederen en de pakketten die wij ze stuurden. In het begin hadden zij erg veel werk om de eerste noden te lenigen. Na verloop van tijd zagen zij ook in dat alleen hulpgoederen geen bijdrage kan zijn aan de opbouw van de samenleving.

Bovendien wilde onze zuster stichting na verloop van tijd ook zelf inkomsten zien te verwerven. Zo organiseert zij al vele jaren in november een groot charitatief bal in Medias. Veel prominente mensen komen er die graag een behoorlijke bijdrage geven om dit te kunnen bijwonen. Verder zien we dat in de loop der jaren de stichting veel donateurs heeft kunnen werven omdat de Roemeense overheid daarvoor een speciale financiële regeling heeft gemaakt. Op die wijze hebben onze beide stichtingen de afgelopen jaren gewerkt.

Veel activiteiten heeft onze zusterstichting projectmatig opgezet.

Een van de projecten, Phoenix Speranta, is verzelfstandigd en heeft een eigen bestuur. Klik hier voor meer informatie over Phoenix Speranta

=========================================================================================================================